Przejdź do głównej zawartości

Pełnoziarnisty piernik z jabłkami








Ponieważ do świąt zostało jeszcze trochę czasu postanowiłam przetestować kilka różnych przepisów na pierniki. Natknęłam się przypadkiem na przepis z mąki razowej i do razu pomyślałam że muszę go wypróbować. Jest to miła odmiana od wszystkich słodziutkich ciasteczek i lukrowanych pierniczków. Ciasto jest dosyć ciężkie i zwarte stąd tak duża ilość jabłek w środku. To one powodują że piernik jest miękki i bardzo smaczny. Polecam wszystkim którzy lubią naturalne przepisy i mało słodkie ciasta..




Składniki:

3 szklanki mąki razowej ok.35 dkg 
(użyłam tej którą używam do wypieku chleba - Lubella 3 ziarna)
2 łyżki kakao
2 łyżeczki cynamonu
3/4 opakowania przyprawy do piernika (takiej bez mąki)
1,5 łyżeczki sody
1/2 czekolady gorzkiej
1/2 szklanki miodu płynnego
4-5 jabłek typu szara reneta
3 jajka 
1 szklanka oliwy z oliwek




W dużej misie wymieszać mąkę, kakao, przyprawę piernikową, cynamon, sodę i pokrojoną drobno czekoladę.

W osobnej ucierać żółtka przez 5 minut, pod koniec dodać miód, dalej ucierając i powoli wlewać oliwę z oliwek. Następnie powolutku dosypywać mieszankę z mąką, delikatnie mieszając. Na koniec wsypać starte na tarce o grubych oczkach jabłka. W międzyczasie ubić pianę z białek i wymieszać szpatułką z ciastem.
Ciasto można upiec w dużej keksówce albo tak jak ja w aluminiowych jednorazowych foremkach o wym. 24x10cm. Z podanego przepisu wychodzi 2 ciasta o  tych wymiarach. Pieczemy je wówczas w temperaturze 170 stopni około 40 minut. Gotowe ostygnięte ciasto wyjmujemy z foremek i przekładamy na kratkę aby całkiem wystygło. Dekorujemy rozpuszczoną czekoladą, można też posypać kolorową posypką. Smacznego!
















MDF, to  wspaniały pomysł na odchudzony  piernik, szczególnie  mile widziany w tym świątecznym okresie :)

Komentarze

Lonna pisze…
Właśnie szukałam czegoś zdrowszego do upieczenia na Święta. Przepis wprost idealny dla mnie :)
2Laskiwanilii pisze…
Cieszę się i mam nadzieję że będzie smakował :)