Przejdź do głównej zawartości

Migdałowy sernik z cytrynową nutą





Musiałam zrobić to ciasto, jak tylko zobaczyłam przepis na stronie Pani Doroty Świątkowskiej wiedziałam, że nie będę czekała na specjalną okazję, wystarczył rzut oka na składniki i byłam pewna - to jest mój smak. Efekt, który widzicie na zdjęciach jest już kolejnym "rzutem" tego ciasta. Takie jest smakowite! Ten jego głęboki i zadziwiający smak, połączenia migdałów, ricotty i wyczuwalnej nuty cytrynowej. Mniam :) Na szczęście nie tylko ja tak na nie reaguję, mój M., MDF, no i goście - wszyscy zachwyceni.
Nie byłabym sobą, gdybym nie zmodyfikowała odrobinę przepisu, za każdym razem kiedy je piekłam zmniejszałam stopniowo ilość cukru a ciasto nadal jest dosyć słodkie.




Składniki:
12 dkg masła
15 dkg drobnego cukru do wypieków
skórka otarta z połówki cytryny
4 duże jajka, białka i żółtka oddzielnie
24 dkg zmielonych migdałów
25 dkg ricotty
garść migdałów w płatkach, do dekoracji
cukier puder do oprószenia

Do przygotowania tego ciasta sama mielę kupione uprzednio całe migdały ze skórką nożami blendera, wychodzi bardziej ekonomicznie niż zakup mielonych migdałów. Oczywiście można też zmielić płatki migdałowe, wtedy ciasto będzie miało zupełnie jasny kolor bez tych brązowych kropeczek, może nawet wygląda bardziej wykwintnie ... :) 
Ale może do rzeczy: utrzeć masło i 10 dkg cukru na jasną, puszystą masę. Dodać żółtka, skórkę z cytryny, migdały i ricottę, zmiksować do połączenia się składników. W osobnym naczyniu ubić na sztywno białka, dodając łyżka po łyżce resztę cukru, cały czas ubijając. Ubite białka dodać do reszty ciasta, delikatnie wymieszać. Ciasto przełożyć do formy o średnicy ok.20 cm wyłożonej uprzednio papierem do pieczenia. Wyrównać, posypać płatkami migdałów.
Piec w temperaturze 160ºC przez około godzinę, do lekkiego zbrązowienia. Ciasto ładnie wyrośnie, ale potem podobnie jak serniki - lekko opadnie na środku.






No nie! Wymiękłam.... Pyszne to mało powiedziane. Zachwycające, mocno migdałowe i wcale, ale to wcale nie przesłodzone. Dzięki skórce cytrynowej jest świeżutkie i orzeźwiające, jak dla mnie kwintesencja włoskiego lata!!!





Komentarze